TEDxWomen Stockholm

TEDxWomen Stockholm
I lördags var det inte bara första dagen i december utan även dags för första omgången av TEDxWomen Stockholm på Waterfront. Ett evenemang som gick av stapeln endast ett par dagar efter TEDxStockholmSalon #1 som var på Livrustkammaren. Det här evenemanget har enbart kvinnliga talare och pågår på flera ställen i världen samtidigt och ämnet för den här gången var creative empowerment.

Först ut som talare var Linda Johansson som är projektledare på Karolinska Institutet. Hon pratade om vad hon vill göra när hon växer upp och nämner normer såsom att man ska känna sig vuxen vid 35 års ålder och att man redan vid yngre åldrar som 19-20 försöker förstå vuxenlivet. Hon poängterade att det är viktigt att känna sig ofullständig för annars tar man inte de viktiga stegen och gör det man verkligen vill i livet.

Efter Johanssons session så var det dags för Louise Hamilton från YoungArt som låter unga konstnärer ta plats och komma fram. Hon la ett par kommentarer om konstvärlden som är värda att ta till sig. För det första så är konst dyrt, det är pretentiöst och det är svåråtkomligt. För en ung konstnär så är det svårt att ta sig fram och bli accepterad eftersom det kräver en hög utbildning inom konstvärlden, du klassas inte som en riktig konstnär om du inte har blivit utställd och har du inget galleri som representerar dig så är du ingen konstnär. Det där är några av myterna som Hamilton och YoungArt vill slå hål på och istället kämpa för att konst ska vara skoj, tillgängligt och inte kosta en förmögenhet.

Darja Isaksson som är grundare och VD för bolaget Ziggy Creative Colony och tidigare medgrundare och VD på inUse pratade om sin historia och sin syn på kreativitet. Hon börjar med att säga ”Dont ask, just do it – If you ask for permission people will be inclined to say no”. Hon fortsätter med att säga att saker är bara svåra för att du tror att det ska vara svårt och fortsätter med mottot ”Gör alltid roliga saker först för du kommer alltid ha tid med det tråkiga senare” som hennes pappa lärt henne. Hon uttrycker att man borde visa känslor trots att det är mot traditionen och att våga vara den du är. Hon pratar en del om spelet vi har mellan varandra om att alltid tävla mot varandra istället för att tillsammans göra något bra och vara den vi är. Om vi fokuserar på egen karriär så blir vi snabbt rädda för att misslyckas vilket gör att vi begränsar oss själva.

Filippa Malmegård är medgrundare av makerspace Stockholm och även grundare av Scraphacker. Hon pratade om att hon fick sin kreativitet tillbaka genom att samla ihop skräp och göra något bra av det och efter ett tag till och med blev äcklad av nyproducerade möbler. Hon tog två stycken lastpallar och gjorde ett bord av dem eller att hon började se möjligheter med gamla möbler. Det finns en stor skaparglädje idag och det märks tydligare då internet är en bra plats att hitta andra likasinnade som är lika kreativa. Hon pratade om att det är gemenskapen som är geniet idag och att man tillsammans kan göra väldigt mycket. Dessutom att allt går att skapa. Just om det stämmer vet jag inte riktigt men man kan alltid börja någonstans för att skapa något. Hon nämner också slutligen att det inte handlar om att få in ordet kreativitet i sin arbetstitel utan istället ändra hela sitt tankesätt och låter det forma ens grund som person.

Linda Portnoff som är analyschef på Volante pratade om konstnärskap och kreativitet. Hon börjar med att visa två stycken konstvärk som är väl gjorda och förklara sedan att det är Adolf Hitler som har gjort dessa och att han blev refuserad på konstskolan han sökte till som ung. Hon tar upp exemplet med den svenska dokumentären ”Architecture of Doom” vilket är en dokumentär om Nazityskland och Hitlers egna konstintresse. Jag har bäddat in hela dokumentären här ovan dessutom för den som är intresserad av att se den. Hon fortsätter efter det att prata om att intäkterna från musik idag främst kommer från livespelningar och resterande ca 25% vardera är från copyright och licensering. Ett annat roligt exempel hon nämner var artisten Becks senaste projekt Song Reader där han gjort musik för musiker och inte för den vanliga publiken. Där allt bygger på notmusik istället för ett album. Det må vara en nischad målgrupp men det är ändå så musik spreds förr och något som Beck har tagit hänsyn till.

Bunker Roy avslutar dagen streamat med sin fantastiska session om Barefoot University som alla borde se.

En bra dag i stort och jag ser fram emot kommande av TEDxStockholms satsningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *